Inbound markedsføring

Inboung markedsføring er det stikk motsatte av det vi pleier å kalle for tradisjonell markedsføring. Ofte når man hører ordet markedsføring så har mennesker en tendens til å tro at dette er TV-reklamer, ulike annonseskilter og at disse har en tendens til å koste store pengesummer å sette sammen. Mens inbound markedsføring er helt det motsatte av tradisjonelle reklamer og annonser, i denne typen markedsføring så kreves det at man må skape kreativt gode og relevante innhold som kunden må eksponeres for. Med Inbound markedsføring så prøver man å få kunder til å ta det første steget til å ta kontakt med din bedrift eller kjøpe fra deg ved å lete etter dine produkter på dine nettsider. 

Hvordan fungerer egentlig inbound markedsføring? 

Det er viktig å kunne tilrettelegge alle prosesser for sine nøkkel kunder på en best mulig måte, sånn at selve kjøpsprosessen er så å si skreddersydd til deres behov. Det første en bedrift som skal utføre inbound markedsføring må gjøre er å finne hvem nøkkelkundene er, hvor man kan finne dem og bedriften må få en oversikt over deres interesser og behov. Ved å samle disse informasjonene så kan man tilby kundene en mer personalisert innhold, som er da tilpasset til kundens kjøpsreise 

4 Faser 

som bildet ovenfor viser så er kjøpsreisen delt inn i 4 ulike faser 

  1. Tiltrekke – Bedriften må produsere tiltrekkende innhold ved hjelp av ulike kanaler ( blogg, nettside, annonser, artikler etc). Bedriften kan da i senere tid optimalisere disse for søk og promosjon videre f.eks. innlegg som er sponset via sosiale medier for å tiltrekke seg oppmerksomheten fra potensielle kunder. 
  2. Konvertere – i denne fasen så er man opptatt av å få kundene til å legge sin kontaktinformasjon på dine nettsider. F.eks. ved hjelp av nyhetsbrev, abonnement, eller ved å tilby gratis tilbud av noe slag ved at kunden legger igjen kontaktinformasjon. Dette gjør man for å konvertere informasjonen om til leads, for eksempel ved at en kunde har vært mer engasjert eller vist mer interesse enn andre abonnementer eller potensielle kunder. 
  3. Selge – i denne fasen så tar man i bruk den informasjonen som du har samlet inn fra de tidligere fasene, til å prøve å gjøre leads om til faktiske kunder. Man kan bruke en form for personlighetsrettet oppfølging basert på ulike brukerdata man har samlet inn til å selge til kunder. Når man oppdager at en potensiell kunde viser et engasjerende atferd rundt dine produkter og bedrift som tilsvarer at kunden er faktisk klar til å motta tilbud fra dere, da som regel pleier en selger fra salgsavdelingen til å ta over selve salgsprosessen som omgjør personen om til en fast kunde. 
  4. Begeistre – med tiden som man får en bedre kundeprofil oversikt og interessene til kunder begynner å forstås. Så pleier bedrifter som regel å ønske å fortsatt levere en høy verdi til kunden utenom bare produkter og tjenester. Dette pleier man å gjøre for å kunne skape kunder om til ambassadører som sprer et godt word of mouth om deg, din bedrift og dine produkter. 

Grunner til å bruke inbound markedsføring? 

Selve inbound markedsføring blir bygget på 3 premisser:

  1. selve kommunikasjonen som er basert på inbound markedsføring er langt mer lønnsom, enn en kommunikasjon som er basert på outbound markedsføring 
  2. tiltak som utføres digitalt er mer effektive når det gjelder kostander enn det de analoge tiltakene er. 
  3. De digitale tiltakene er langt mer presise og målbare enn de analoge tiltakene. 

Ved å bruke inbound markedsføring så kan man få det beste ut av den digitale markedsførings verdenen, og i tillegg så kan man tilby markedsføring som er mer oversiktlig samtidig som man kan enkelt tilpasse dette til ulike publikum. 

Kilde:

https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing

Én kommentar til “Inbound markedsføring”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *