Logg del 2

I del 1 av loggen så skrev vi hvordan vi jobbet med planleggingen, design av produktene, og mye mer. I del 2 av loggen skal vi prøve å forklare litt hvordan selve gjennomføringen av nettbutikken, lanseringen og hvordan vi skal bevege oss videre. Samtidig så skal vi prøve å utdype litt hvordan sluttfasen skal gå for seg. 

Gjennomføringen 

Lansering av nettbutikken 

Vi valgte å ikke lansere butikken, før vi følte oss klare for at mennesker skal kunne se hva vi har drevet med. Vi valgte å gjøre dette av mange grunner, blant annet at folk som besøker siden ikke ser en side som er ingen steder fra en fullverdig nettbutikk. Vi tenkte at det var bedre at vi først setter opp alt det nødvendige, før kundene kan begynne å bla seg rundt på siden vår. Dette var en mer komfortabel metode for oss, siden dette er første gangen vi har laget en nettbutikk, og man kunne føle presset av og til bygge seg opp. Det hadde bare gjort det enda mer ukomfortabelt om folk hadde sett en nettbutikk som ikke har noe på plass. Vi lanserte vår nettbutikk den 08.06.2020, og hittil ved hjelp av analyse verktøyet Google Analytics så står det at vi har hatt 3 personer som har besøkt vår nettbutikk. Det må påpekes at dette er små tall, men vi forventer at antall brukere og besøkende på vår nettsiden vil øke gradvis. 

Betalingsløsning

Da vi skulle sette opp betalingsløsningen for vår nettside, så valgte vi å starte først med en fiktiv betalingsløsning som Shopify tilbyr. Dette gjorde vi for å teste litt hvordan selve betalingen for en kunde skal gå for seg i kassen. Vi har fortsatt ikke helt bestemt oss for hvilken betalingsleverandør vi skal velge, siden vi er fortsatt litt usikre på om vi skal drive nettbutikken videre etter selve eksamensperioden i og med at vi har litt hektiske arbeidstider fra før av alle i gruppen. Hvis vi skulle bestemme oss for å selge virkelig produkter fra vår nettbutikk, så kan vi trygt si at vi hadde valgt å gå for Stripe. Det er veldig enkelt å integrere denne betalingsleverandøren med Shopify, eneste ulempen som er med denne aktøren er at de bruker cirka 7 dager på å utbetale penger til konto. Men de er en veldig flink aktør, som man kan samarbeide godt med. 

Handlekurv, Kassen og Kundekonto  

Vi har prøvd å gjøre prosessen fra handlekurven til betalingen så kort som mulig, for eksempel så har vi ikke gjort det obligatorisk å fylle inn all kundeinformasjon bare noen kolonner er obligatoriske. Og samtidig så har vi gjort det mulig for kunder å lagre sin kundeinformasjon sånn at dette fylles inn automatisk neste gang man vil handle. Vi kunne velge at kunder som vil handle må opprette en handlekonto eller legge igjen telefon nummer og email, men vi følte at disse tingene er ting som egentlig kunder blir slitne av og derfor kan man risikere at kundene forlater siden uten å handle. Man kan veldig enkelt slette ting og legge til ting i handlekurven på vår nettbutikk, dette er en stor fordel når man selger til kunder, fordi mennesker ønsker at ting skal være enkelt, kort og at ting skal gå fortest mulig. Vi har også gitt muligheten til våre kunder å opprette en kundekonto hos oss, og dette er en fordel for kunder siden vi kan bruke opplysningene til å holde kunden oppdatert med nyhetsbrev og ulike typer informasjon angående bestillinger også videre. Men dette er noe som ligger i hendene på kunden, fordi kunden må gi oss tillatelse til å bruke eposten deres til å sende ut nyhetsbrev, og lignende. Dette gir kunden den friheten til å velge om de ønsker emailer fra oss eller ikke.  

Om Oss 

Dette er noe av det første vi startet å jobbe med, vi ønsket å dele vår historie med kunder og fortelle årsaken til at vi valgte å opprette en nettbutikk. Vi ønsket at kundene skulle høre litt om hvem vi er, og hva vi ønsker å oppnå med det arbeidet vi har utført. Når mennesker blir kjent med deg som er driveren av nettbutikken, så kan man si at tryggheten øker sterkt. Og kunden føler seg men tilknyttet til deg, når den vet hvem den har med å gjøre. Samtidig så beskrev vi også historien til hvorfor akkurat vi valgte å opprette merkevaren Stay Wavey, kunder elsker å høre historier bak produkter dette er et godt markedsførings triks som vi har lært opp igjennom årene på Høyskolen Kristiania. Vi har gjort det veldig enkelt for kunder å finne knappen på nettsiden som fører dem til om oss siden, dette er også en ting som fremhever et godt budskap hos kunden siden du beviser at du ikke prøver å skjule deg bak mange ulike sider. 

Våre OKR 

Objective:  Opprette en brukervennlig og fullt fungerende nettbutikk med fokus på å tilegne kompetanse om hvordan oppnå høy trafikk på nettsiden samtidig som skal føre til salg og epostmarkedsføring. I tillegg som vi tilegner oss kompetansen til å bruke Google Analytics til å analysere trafikken. 

KR1: Få 300 besøkende på nettsiden i løpet av eksamenstiden. (7/10)
KR2: Få 300 følgere på sosiale medier innen 1. juni. (5/10)
KR3: Få 40 abonnementer før endt eksamensperiode. (5/10)

Vi må innrømme at å opprette en fullverdig nettbutikk var ganske vanskelig for 3 gutter som ikke har drevet med dette før. Men etter mange lange netter, masse trykking på ulike ting på Shopify og mange feil, så kan vi si at vi er mye mer kloke idag enn det vi var på starten av dette faget. Dette er helt klart noe veldig interessant å lære om, og samtidig så kan vi trygt påpeke at det vi har lært er bare en stor pluss for oss nå i dagens jobb marked. Noe som hjalp oss sterkt på veien, og prosessen med å opprette nettbutikken var at vår lærer fikk oss til å sette opp hva vårt mål er, og hvilke nøkkel-mål vi skal følge på veien for å nå selve målet. Dette hjalp oss veldig siden vi kunne opprettholde fokuset på å nå det bestemte målet, ved hjelp av å ha de ulike nøkkelmålene som veivisere. Vi hadde i oppgave å rapportere våre OKR ukentlig, dette ga oss en pekepinn hvordan vi ligger an og samtidig så kunne vi se hvilke nøkkelmål vi scorer best på. Dette hjalp oss med å sette fokus på andre nøkkel-målene som vi gjorde det dårligere på, og samtidig så var det fine med innrapporteringen at vi fikk en konstant påminnelse på hvilke mål vi har satt, sånn at vi holder fokuset på de. Man ble automatisk tvunget, og motivert til å jobbe hardere når man ser at man ligger dårlig an med å nå målene. 

Hoved Mål

Vårt hoved mål (objective) var å opprette en brukervennlig, og fullt fungerende nettbutikk med fokus på å tilegne kompetanse. Om hvordan oppnå høy trafikk på nettsiden samtidig som at dette skal føre til salg, og e-postmarkedsføring. I tillegg som vi tilegner oss kompetansen til å bruke Google Analytics til å analysere trafikken. 

Selve lanseringen av nettbutikken gikk ganske bra, vi valgte design med det første og vi har holdt oss til dette designet den dag i dag. Det var mulig å bla gjennom alle sider på vår nettbutikk allerede fra første stund når vi lanserte. Vi hadde allerede designet mange ulike typer klær som lå fremme på nettbutikken. Allerede fra første stund så kunne kunder abonnere på nyhetsbrev fra vår nettbutikk, og de kunne lese om oss og eventuelt kontakte oss hvis de lurte på noe. 

Key Results


KR1: Få 300 besøkende på nettsiden i løpet av eksamenstiden. (7/10)

Per dags dato så har vi kun 25 aktive brukere, men siden vi lanserte i går som er dato 08.06.2020, og det kun har gått en dag så forventer vi at det vil dukke opp flere brukere med tiden. Vi kan ikke si at vi har oppnådd dette nøkkel målet enda, men vi forventer å få en liten økning etterhvert. Vi får se hvordan dette går frem til fredag da vi må rapportere inn våre fremskritt, da må vi kanskje skru ned noen hakk på sannsynligheten på at vi vil nå dette målet som planlagt. Litt av skylden for de svake tallene her er vel at vi har vært litt treige med å få alt på plass på nettbutikken, og vi har lansert ganske seint på grunn av disse vanskelighetene. Men vi kan ta lærdom fra dette, om at vi må bli flinkere til å kunne markedsføre, og lære å jobbe mer intensivt når vi vil oppnå ulike mål.

KR2: Få 300 følgere på sosiale medier innen 1. juni. (5/10)
Ettersom vi har noen bekjente som har startet en podcast kanal, så inngikk vi en avtale med dem om at vi skulle lage en instagram konto som både står for dere podcast kanal og vår nettbutikk. Disse guttene har begynt å dra seg et rykte som influencere, og derfor så så vi dette som en gyllen sjanse for oss at vi skulle inngå en avtale med dem om en felles konto på instagram. Der vi poster våre klær, og promoterer vår nettbutikk, og de kan drive sin podcast promosjon også samtidig. I tillegg så har vårt varemerket, og deres podcast kanal samme navn, dette følte vi at ved å inngå avtalen med dem så kan vi få vår nettbutikk til å vokse seg større. Siden vår KR2 gikk ut på at vi skal ha 300 følgere på sosiale medier innen 01.06.20, så kan med stolthet si at vi hadde rundt 1000 følgere, og disse tallene fortsetter å stige mer og mer. Disse sterke tallene er takket være det samarbeidet vi inngikk med de influencerne som har sin podcast kanal, de har nevnt oss i podcasten, og brukt sånne små markedsføringstriks som hjelper oss på veien videre. Vi har kun benyttet Instagram som en sosial media kanal for promosjon for vår nettbutikk, vi følte at Instagram var et bedre kanal for å reklamere produkter med fysiske bilder enn Facebook. 

KR3: Få 40 abonnementer før endt eksamensperiode. (5/10)

Vårt tredje KR gikk ut på å få 40 abonnementer innen eksamensperioden ender, per dags dato så har vi akkurat 40 abonnementer på vår nettbutikk. Vi kan med stolthet si at vi har nådd denne KR. Vi har brukt litt familie, og bekjente til å nå dette del målet. Men vi forventer å få flere til å abonnere med tiden.

Konklusjon og vår fremtidige arbeidsplaner 

Hvis vi skal se alt under ett så er vi svært fornøyde med det valget vi tok når det kom til produktvalg, det var spennende å designe klær med et eget varemerke. Vi prøvde å skape en spennende historie til hvorfor vi akkurat valgte å lage det spesifikke navnet på våre produkter. Mennesker elsker å vite bakgrunnen for alt de kjøper, og derfor kom vi opp med et varemerke som skal representere en ting. Når vi bestemte oss for å selge klær fra vår nettbutikk, så visste vi fort at markedet er ganske stort og det er mange konkurrenter der ute. Men vi tenkte at det ikke finnes mange norske kles selgere med norsk bakgrunn, og samtidig så er det en norsk drevet nettbutikk så vi følte at vi blir godt tatt imot av norske forbrukere. Vi må si vi er svært fornøyde med hvordan vi klarte å sette opp en nettbutikk som er fullverdig, og med alle nødvendige funksjoner som kreves for drift. Vi klarte å opprette en fin nettbutikk sammen som et team, og det var veldig gøy selv om det var litt vanskelig til tider å finne ut av ting siden dette var første gangen. 

Har vi fått noe ut av denne reisen? Vi kan si at vi har tilegnet oss mye mer kunnskap til hvordan man skal markedsføre, og opprette nettbutikk. Iblant så ser vi på tiden tilbake for to måneder tilbake da vi ikke skjønte noe som helst, men nå kan vi med stolthet ved at lærerne har gjort en god innsats si at vi vet hvordan man skal lage nettbutikk, drive med droppshiping og markedsføre for noe eget. Vi har en komplett fullverdig nettbutikk, vi har fått mange til å abonnere på nyhetsbrevet og fått mange følgere på Instagram. Dette er helt klar en erfaring som man ikke kan betale nokk for å få. Man lærer at tolmodighet er viktig når man skal drive med noe nytt, og man må bare stå på selv om motivasjonen synker til tider. Man får virkelig belønning for å stå på, og samarbeide i et team som løfter deg opp når du ikke har noe å tilby til tider. Selv om det gjenstår store deler av vår eksamen, så kan vi si at vi fortjener en klapp på skulderen for disse prestasjonene vi har oppnådd. Og alt dette er takket være den gode innsatsen fra foreleserne Karl Philip Lund og Anders M. Mamen. 

Konklusjon og veien videre

Vi skal fortsette å jobbe med vår nettbutikk, og promoteringen frem til eksamen er avsluttet. Vi tar det seriøst, og ønsker å oppnå flere av del målene vi har satt. Selv om vi har oppnådd selve hovedmålet (objective). Alt i alt så er vi er svært glade for at vi fikk laget en fullt fungerende nettbutikk med alle nødvendige funksjoner som trengs.  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *