ORGANISK SØK VS BETALTE SØK

I Dagens samfunn så har menneskene blitt svært moderniserte, og er svært avhengige av søkemotorer. Det er litt sprøtt å tenke på men hver gang man lurer på noe, så er det første stedet man søker svaret på er Google eller andre søkemotorer. Man bare søker det man lurer på, og vipps så får du tusenvis av ulike treff som svarer på dine spørsmål. Vi kan trygt si at ting har blitt mye enklere for mennesker nå som søkemotorer blir brukt, siden før så måtte man lete gjennom mye for å få svar på ulike spørsmål. Det tar ikke mer enn et sekund etter at man har søkt noe på Google, Yahoo og Bing før tusenvis av resultater popper frem, man kan veldig enkelt bli veldig forvirret iblant når det dukker så mange treff opp fordi man vet ikke hvilken man skal lese på. 

Betalt søk 

Betalte søk er ulike annonser som  en bedrift betaler for, dette gjøres for å få disse annonsene til å fremheves høyere over de organiske annonsene på en enklest og raskest måte. Mange markedsførere investerer store penger i SEM, som står for markedsføring via søkemotorer. Dette gjør man som regel for å øke synligheten til en bestemt nettside når noen søker noe ved hjelp av ulike nøkkelord, disse markedsførerne prøver å få deres nettsider lenger opp i listen over resultatene som mennesker får opp når de benytter en søkemotor. 

For ulike annonser som skal vises på Google, pleier vanligvis markedsfører å benytte seg av AdWords til å fremstille annonser. Der de prøver å fange en god plass på de ulike plasseringsmulighetene som er tilgjengelig for inntrenging. Via SERP kan man vanligvis se forskjellen mellom de betalte annonsene, og de organiske annonsene. Disse to typer annonser har noen visuelle forskjeller som skiller dem fra hverandre. For eksempel så har de ulike betalte annonsene en tendens til å dukke øverst opp på lister over søke resultater, og disse annonsene pleier som regel å ha en liten gul etikett som det står Ad (annonse) på, denne ligger vanligvis på venstreside av en URL.

Det sies at de som gidder å betale mest for AdWords, vil kunne sikre seg å få mest mulig synlighet, men Google har ulike prosesser som også overvåker disse annonseringene, sånn at du fortsatt får resultater som er relevante for ditt søk. Disse prosessene overvåker selve rangeringen av ulike annonser, sånn at disse rangeres også etter relevansen det har for ditt søk, og ikke bare dukker opp fordi de har brukt massevis av penger for å sikre seg en god plass. Når det gjelder både organiske og betalte annonseringer, så er første prioriteten for Google at brukeropplevelsen skal være på topp hele tiden. 

Organisk søk

De organiske søkeresultatene er vanligvis de resultatene som dukker helt naturlig opp, og disse finner man vanligvis under de annonsene som dukker opp i SERP. De kalles for naturlige resultater, på grunn av at de dukker opp når du søker ved at det blir utført en søkemotoralgoritme som utfører en analyse over alle sidene som er tilgjengelig på internett. Og dette sikrer deg at du får opp de mest relevante informasjonsresultatene for ditt søk. 

Denne algoritmen sikrer at de nettsidene som har mest nyttig informasjon for ditt søk, skal dukke opp for deg på søkemotor resultatene. Disse algoritmene gjør sånn at du får opp de resultatene som svarer på det du ønsker å finne, og disse algoritmene er en stor grunn til at resultater som matcher dine søkeord i søkemotoren rangeres høyere opp enn andre resultater. De ulike sidene skannes for forskjellige kriterier som tittelkoder, nøkkelord osv. Og de sidene som har mer relevant informasjon får en enda høyere rangering enn andre. For å få de beste resultatene så kan man bruke en metode til å rangere de ulike organiske resultatene, denne metoden fører til økt optimalisering av sider. Denne metoden kalles for SEO (søkemotor-optimalisering), man kan bruke ulike teknikker som gjør det enklere for deg og algoritmene å få frem de mest relevante sidene for ditt søk. 

Hvilken bør man benytte seg av

Vanligvis så har markedsførere prøvd å unngå betalte søk, da dette ses på som en trend som har begynt å utgå i markedsføringsbransjen, men en kombinasjon av medieannonser og ulike verktøy så kan man få disse til å jobbe godt sammen. 

Når men ser på resultater så tar det mellom 3 til 6 måneder før man kan begynne å se små bevegelser i søkerangeringene, og dette er for folk flest for lang tid å vente på. Hjelpen man får fra betalte annonser er at det bidrar til økt besøkende til din nettsiden med engang, samtidig som prosessen fremskyndes for å få høyere prosent med konverteringer. Og dette er noe som egentlig lønner seg godt over lang sikt. Hvis man skal veie de fordelene og ulempene som kommer fra organiske søk kontra de betalte søkene. For å finne den beste løsningen så bør man egentlig ta en prat med bedriftens markedsføringsteam, og gjennomføre en gjennomgang av tidslinjen og hvilket budsjett man har for å lage ulike annonser. Først da kan man finne ut om man bør gå for organiske søk eller betalte søk. 

Hvis man ønsker raske resultater så kan man si at de betalte søkene er bedre på den fronten, men hvis man prøver å finne ut hvilken som er den mest kostnadseffektive løsningen så kan man fort få en mindre tydelige svar på det. Kort sagt så har de organiske søkene en tendens til å være mer kostnadseffektive når man snakker over i en lang periode. Men hvis man setter inn et godt arbeid i kampanje utformingen, og klarer å bygge god oppmerksomhet rundt dine annonser så kan de betalte søkene være mye mer effektive. 

Kilder:

https://www.impactbnd.com/blog/organic-search-vs-paid-search

Én kommentar til “ORGANISK SØK VS BETALTE SØK”

  1. Dette var et fint innlegg. Liker spesielt godt at du har brukt bilder for å illustrere det du forklarer!

    Bruk gjerne noen flere underoverskrifter for å få delt opp ytteligere. Husk at du har valgt et tema med en smal tekstkolonne, så dette er lurt å tenke på når du skriver avsnitt fordi de fort kan virke lange.

    Bra jobba:D

Legg igjen en kommentar til Frida Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *