Performance Marketing

Hva er Performance Marketing ? 

Det ligger egentlig litt i navnet hva egentlig performance marketing står for, det står for markedsføring som er basert på resultatet. Selve performace marketing er et ganske stort emne, men noe av dette kan forklares som markedsføring som skjer på nett og hvor markedsførerne betaler for ulike hjelpemidler som influensere, firmaer eller blogger når en handling blir utført som for eksempel salg eller potensielle lead eller klikking på dine annonser. 

Med andre ord så kan man si at markedsførerne kun betaler basert på hvilke resultater som man får ut av en annonsering, som vil si når man oppnår en ønsket handling fra en kunde som salg eller klikk. 

Skillen mellom andre typer markedsføring og denne markedsføringen, er at i performance marketing så betaler man kun hvis man får oppnådd den ønskelige atferden fra mennesker, mens på andre typer markedsføring så må man betale på forhånd uten å vite om man får det ønskelige resultatet. Med performance marketing så kan alle bedrifter være sikre på at de kan få noe tilbake for å annonsere, og hvis ikke så slipper de å bli belastet med utgifter. 

Noe som er sinnsykt fint med performance marketing er at det er enkelt å måle resultater, og man kan enkelt spore opp alle klikkinger på annonsen. Dette bidrar til at ulike markedsførere kan måle fra hvor mye det koster å få nye kunder, og man får målinger på hvor mye en bedrift må legge ut for å tilby annonser som bidrar til å løfte konverterinsraten. 

Performance marketing har mange fordeler å by på, jeg nevner et par nede her: 

  • Man kan enkelt nå den målgruppen som du prøver å nå, uansett om det kommer til geografi og demografi. Man kan spesifisere til lokalt, nasjonalt eller internasjonalt og man kan inndele annonsen til å treffe ulike kjønn, alder eller interresser. 
  • Målgruppen kan selv bestemme hvordan de vil oppleve annonsen. Mens tradisjonell type markedsføring er så skreddersydd til en enkelt kanal, og man kunder kan føle til tider at det blir for over belastning med mange eposter og spammer. Mens her så kan man fastsette en måte de preferer som for eksempel youtube eller google ads. 
  • Via all informasjon som man legger igjen på nettet så kan man lage veldig målrettete annonser til enkelte personer. 
  • Det blir en lettelse for forbrukeren å interagere med markedsføreren. 
  • Kostnadseffektiviteten er veldig høy, fordi man unngår masseproduksjon og selve annonsen er rettet til en bestemt målgruppe.
  • Man kan selv fastsette størrelsen på annonsen, og man kan bestemme selv på hvilken skala man vil dele annonsen på. 
  • Resultater er svært enkle å analysere ettersom de kommer med en eneste gang, og man kan forsikre seg optimalisering fortere. 

Det er svært få ulemper man kan påpeke på bruken av performance marketing, men noe man kan påpeke er at man mister en oversikt over emailer osv. Dette fører til at man sliter litt å finne de ulike annonsene som har skjedd tidligere. 

Ulike typer av performace marketing

Jeg nevnte tidligere at dette er et ganske stor type markedsføring, og jeg skal nevne noen av de ulike typene som kan brukes i performance marketing. 

Affiliate Marketing 

Dette er noen som skaper et faktisk møte mellom en kjøper og en selger. I performace marketing så får man betalt til å referere til hvor et faktisk produkt kan kjøpes av en forbruker. Man tjener på antall klikk og salg, som man har klart å oppnå. 

Eksempel på dette er Amazon som da har startet sitt affiliate program, ettersom de så en stor økning i antall bloggere som anbefalte bedriftens produkter eller valgte å linke til Amazons sider hvor kunder kan handle. 

Native Marketing 

Dette blir kalt for innholdsmarkedsføring på norsk. Dette er ulike artikler som blir publisert eller slike ting, hvor det ser ut som det er en type artikkel om, og dette skiller seg ut fra vanlige typer annonseringer. Som man kan velge å bruke Adblock til å utestenge. Disse type innleggene er oftest skrevet av journalister, og det gjør at det er vanskeligere å skille disse fra vanlige innlegg. 

Sponsorship 

Dette kan for eksempel være at man benytter seg av influensere til å annonsere produkter på sine sider, og kanaler, hvor man da belønner influenceren med produkter eller noen form for økonomisk premie. Denne formen medbringer ofte en vinn-vinn situasjon for alle parter, siden influenseren sprer ditt produkt til sine følgere som de kan gå god for, mens en annonsør kan bruke tiden på å kunne koble merkevaren til en annen «merkevare».

Noe man må være forsiktig med er å finne det rette influenseren til å bidra til annonsering  av dine produkter, de må være stolbare på når det kommer til den typen kategorien som ditt produkt inngår i. Det er ikke viktig å ha en stor type influenser, men tvert imot man må finne den influenseren som er den rette for annonseringen av ditt produkt. 

Performance marketing i fremtiden!

Man kan si helt klart at denne typen markedsføring kommer til å bli mest brukte formen i fremtidens markedsføring. Dette fordi man kan veldig enkelt bestemme målgruppen man vil treffe, uansett når det kommer til geografi eller demografi. Denne typen markedsføring er mye mer effektiv på alle måter enn tradisjonelle markedsførings typer. Samtidig som utgiftene er svært mye lavere også, og dette er noe som gjør denne typen markedsføring for mer populær for alle annonsører. 

Kilder

https://blog.hubspot.com/sales/amazon-affiliate

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *