Stegene som kan hjelpe deg å bygge en vekst maskin

Dagens blogg handler om å velge et godt dybdeinnlegg på engelsk, og oversette dette på norsk. Jeg har valgt å oversette en artikkel som er skrevet av Brian Balfour, som handler om hvordan man kan bygge en vekstmaskin. 

Skrevet av Brian Balfour 

Publisert 24. September, 2014. 

Når jeg skal veilede nye bedrifter i vesktrategier, er hovedtemaet oftest om «hvilken strategi er det man skal bruke for å skape vekst for en bedrift? » i starten prøvde jeg alltid å gi folk gode svar, men svare føltes aldri helt riktige. Jeg har nettopp blitt kjent med denne personen, jeg har ingen informasjon om personens bedrift eller om deres kundegruppe. Med tiden lærte jeg at dette spørsmålet stammet fra søket om å finne en hemmelig oppskrift som kunne løse alle deres vekst problemer. 

Når dette spørsmålet pleier å oppstå nå i denne tiden, har mitt svar blitt ganske forandret. Jeg pleier å trekke opp skuldrene og svarer med at «jeg har ikke peiling». Mitt svar blir ofte møtt med ansiktsuttrykk som om jeg har ødelagt all deres håp. Etter en stund med stillhet, begynner jeg å fortelle at de må heller satset på å etablerer vekstprosess, fremfor å satse på å lete etter strategier i første omgang. 

Det er 4 ulike grunner til hvorfor jeg prøver å understreke at prosessen må komme før strategiene. 

Prosess?!?!?! Virkelig?

1. Vekst tilsvarer summen av alle små deler. 

Internettet er forelsket i historier om vekstkurver som den demonstrert nedenfor på bildet. Som et resultat av disse historiene om vekstkurver pleier alle å ha et høyt fokus på hva som skjedde rett før veksten økte drastisk. Og så prøver folk igjen å prøve å se etter den magiske tingen som skapte den vekstøkningen i første omgang. 

Det man egentlig burde fokusere på er alle de essensielle tingene som ble utført før kurven begynte å øke? Hva ble utført av bedriften for å opprettholde veksten i en lengre periode? Og hvordan fant de ut hva som trengs å utføres for å fremme vekst. 

Realiteten når en bedrift vokser er at det egentlig ikke finnes noe hemmelighet eller snarvei. Dette vil ikke nødvendigvis ikke bety at du ikke vil oppnå originale resultater, det vil man absolutt gjøre med tiden. Originale resultater pleier å stamme fra en sammensetning av ulik lærdom fra flere tidligere utførte eksperimenter. Disse resultatene kommer fra å være kjent med kanaler, sitt produkt og sin kundegruppe bedre enn andre aktører i markedet, og man må lære å ta informative risiko basert på lærdommen bedriften har. Mennesker som pleier å fokusere på strategier fra første omgang, har ofte en tendens til å prøve å finne ulike snarveier som gir resultater. Disse bedriftene pleier ofte å spre seg rundt i markedet for å finne nye strategier, og bedre strategier eller så prøver de å finne nye kanaler som de har blitt informert om. Disse prøver å søke etter gull på slutten av regnbuen, fremfor å bruke den tiden og informasjonen som de har fra tidligere eksperimenter til å ta gode beslutninger ut ifra det de har lært. 

2. Endringshyppigheten akselererer 

Hvis man ser ut ifra de siste 18 månedene, så kan man se at hver eneste store kunde-oppkjøpskanal har vært gjennom noen elementære endringer. Her er noen av kanalene som har måttet endre seg. 

Det som kanskje har fungert for Facebook for 3 måneder tilbake, vil ikke nødvendigvis bety at det fungerer i dag også. Og det som kanskje fungerer per dags dato vil mest sannsynlig ikke fungere etter 3 måneder. Dette er noe som gjelder nesten alle store kanaler. Noen kanaler er tregere på endringer, men en ting er sikkert og det er at de må endre seg uansett til syvende og sist. 

Hvis man ser på resultater på makronivå ut ifra de siste 15 årene som har gått, så kan man se at det er spesielt to viktige trender som skiller seg. Nr-1, nye kundeoppkjøpskanaler blomstrer frem raskt. Nr-2, effektivitetssyklusen pleier å skje på et mye raskere tempo enn før. 

Endringsraten på kundeoppkjøp er jordens raskeste, og denne farten øker konstant, Det er essensielt at vekst gruppene må forbedre seg og være mye raskere til samme tid for å klare å sikre seg skritt foran andre i konkurransen. 

3. Det som har fungert for andre, fungerer ikke nødvendigvis for deg. 

Hvis du kanskje er litt som meg, så vil du sannsynligvis måtte trenge å lese deg opp på materialer angående hva andre har gjort for å vokse. Det finnes ingen form for nøkkel eller hemmelighet når man skal gjøre dette. Man må bare ta alt man leser som en form for inspirasjon, og ikke en hemmelig oppskrift. 


Å kopiere andres metoder for vekst vil aldri kunne føre deg til suksess, på grunn av disse punktene som er listet nedenfor. 

Ditt Publikum er annerledes 

Ditt produkt er annerledes 

Dine Kunders livssyklus er annerledes 

Din Forretningsmodell er annerledes. 

4. Bedriften trenger en maskin 

Suksessen bak et vekst team er ikke å finne enkle snarveier og finne kun en form for vekstrategi. Suksessen ligger bak å bygge en form for vekstmaskin. For å bygge en Vekstmaskin så er tre komponenter viktige: 

  1. Skale-barhet
  2. Forutsigbarhet 
  3. Repetisjonsbarhet

En maskin er satt sammen for å kunne produsere en kundebase som kontinuerlig øker. Maskinen er den som prosesserer selve strategien, og prosessen er den som skaper maskinen. 

Elementer som stammer fra gode prosesser. 

Jeg bruker som regel en prosess som jeg har skapt av gammeldagse vitenskapelige metoder, som består av delvis Lean Startup med en kombinasjon av mine egne metoder og tanker. Det er viktig å forstå at det faktisk ikke finnes noen riktig, eller perfekte vekstprosesser. Det viktigste og beste man kan gjøre er å faktisk ha en vekstprosess, fokusere seg på denne og prøve å forbedre den med tiden som går. Jeg har sterkt tro på at alle vekstprosesser må ha noen grunnelementer for å fungere, og gi resultater. 

  1. Finne måter for å kunne sette mål som støtter din vekst 
  2. Finne en strukturert metode for å konstant tilegne nye vekst-ideer og ulike eksperimenter 
  3. Finne metoder som hjelper å prioritere de utførte eksperimentene 
  4. Finne en effektiv metode for å designe disse spesifikke designene 
  5. Det er viktig å analysere alle eksperimenter selv de som ikke var vellykkede
  6. Det er viktig å dele lærdommen med andre i teamet, og lære å implementere disse tilbake i selve eksperiment listen  

Hvis man gjennomfører disse 6 ulike tingene, så har jeg sterk tro på at du er på en riktig retning mot suksess. 

Hva er det som gjør prosesser så spesielle ?


Dette er et spørsmål jeg ofte får stilt av andre. Folk pleier også å etterspørre maler på ulike dokumenter som blir brukt i bedriften. For å punktere noe så syns jeg ikke at noe av det vi pleier å gjøre er spesielt. Suksessen bak en vekstprosess ligger fra å kunne opprettholde fokuset på å holde seg til en bestemt prosess fra starten av, dette er noe som 90% + av alle bedrifter ikke pleier å gjøre. En prosess kan være hard og oppfattes som ganske kjedelig til tider. Derfor er det enkelt å miste fokus på prosessen du har bestemt deg for, og prøve å lete etter en annen som kanskje virker bedre for deg. Det er ikke vits å prøve å følge mine prosesser til punkt og prikke, eller å prøve å følge de samme dokumentene som jeg har fulgt. Det er bedre å fokusere på å kunne etablere de 6 elementene som ble nevnt oppe i teksten, i enn prosess som faktisk fungerer for bedriften og vekstteamet. 

I det innlegget som jeg har oversatt av Brian Balfour tar han en uventet manøver, når han bruker tiden på å forklare hvordan vekstprosesser kan skape suksess. Men han punkterer fortsatt at det ikke finnes noen hemmelig oppskrift, og ingen snarveier, dette er den realiteten han fortsatt prøver å holde fokus på i løpet av teksten. Han sier at man må bare analysere de ulike elementene som har en påvirkning på din bedrift, og bruke den informasjonen som du har tilegnet til å etablere gode planer. Det er viktig å holde seg til den bestemte planen, all den informasjonen man tilegner seg er nøkkelen til alt som hender. 

Jeg legger ved den originale artikkelen og legger til en video over hva Brian Balfour er god for. 

Kilde:

https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second

Én kommentar til “Stegene som kan hjelpe deg å bygge en vekst maskin”

  1. Du har gjort et godt arbeid med å oversette innlegget her!

    Husk å bruke hyperlenke til innlegget eller til LinkedIn profilen til forfatteren.

    Stå på videre 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *